مسئله هدایت و ضلالت ؛

                       تنها بدست خداست .و هیچ یک از آن دو بدون مشیت خداوند محقق نخواهد شد.منتها

                        آنکه پیروی از حق نمود و با آن عناد نورزید،خداوند هدایتش می کند و هر که او را انکار

                       نموده و از هوای خود پیروی کند خداوند گمراهش می کند .پس گمراه کردن خداوند ،از

                      باب مجازات و کیفر و بعد از کارهای خلافی است که آدمی به اختیار خود انجام داده باشد

                     ،نه ابتدایی و بی حساب.  ص20

                              ترجمه تفسیر المیزان-جلد12-چاپ 25